Felfedjük a valóságot: mi a különbség az AR és VR között

virtuális valóság

A virtuális valóság (rövidítve VR az angol virtual reality kifejezés nyomán) piaca szó szerint robbanásszerűen növekszik. Néhány hardvereket gyártó cégóriás, köztük az Oculus, a Sony és a HTC már forgalomba hozta a saját virtuális valóság termékeit, amelyek rohamosan növekvő közönségnek örvendenek. A VR rövidítés mellett néha felbukkan az AR rövidítés is. A következő cikkben a két kifejezés közti különbséget fogjuk megmagyarázni.

VR (Virtual Reality, azaz virtuális valóság)

2016-ban a virtuális valóság technológiája bámulatra méltóan tört előre, szilárd helyet foglalva el a műszaki szakterületek között. Ez a növekedés és fejlődés azóta sem állt meg, napról napra új, szenzációs termékeket mutatva be. A VR fogyasztói piac valóságosan virágzik. Az Oculus, a Sony, és a HTC vállalatok folyton valami újdonsággal rukkolnak elő. De mit is takar pontosan a virtuális valóság kifejezés?

A szakiknak valószínűleg nem kell elmagyarázni. Viszont egy átlagos fogyasztónak hasznos kiindulási pont lehet ez az útmutató.

Első lépésként nézzük meg, hogy mit ír róla a Wikipedia:

A virtuális valóság (VR) kifejezés számítógépes technológiákra utal, amelyek egy szoftvert használnak valósághű képek, hangok és más érzékelések létrehozására, amelyek a valóságos környezet másai (vagy egy kitalált környezetet jelenítenek meg), miközben a felhasználó jelenlétét szimulálják ebben a virtuális környezetben, lehetővé téve, hogy a fogyasztó interakcióba lépjen ezzel a világgal és egyes megjelenített tárgyakkal, speciális képernyőt vagy projektort, illetve más eszközöket használva (forrás: Wikipedia)

Egyszerűsítsük ezt le

Az emberek, akik fizikailag virtuális valóságot használnak, hihetetlenül nehéznek találják elmagyarázni, hogy mit élnek át. Páran kulcsszavakat használva próbálják ezt megtenni: interaktív, háromdimenziós és magával ragandó.

1. A VR élmény inkább interaktív, mint egyirányú

Nem nehéz megérteni a gép és ember közti interakció általános alapelvét. Intuitív szinten, egy headsetben lévő kijelzőre nézünk, miközben az irányító kellékek értesítenek bennünket, hogy mire számíthatunk. A virtuális valóság felszerelésekkel való interakciókat jelenleg három csoportba oszthatjuk:

Irányítás gesztusokkal: egy pár kesztyűt viselve a felhasználó saját keze is látható a virtuális valóságban.

Fej követése: ahogy a fogyasztó mozgatja a fejét, a látószög is valós időben változik.

Visszajelzés az érintésre: egy tartozék viselésével, amely a VR felszerelés része, valós időben szimulálható a fizikai érzés a VR jelenet alapján. Például érezhetjük az úgynevezett FPS játékokban a golyókat, amelyek eltalálnak bennünket.

Ahogy a technológia rohamosan fejlődik, úgy jelennek meg az újítások is, mint például a mozgásérzékelés, a szemmozgás követése és más, érzékekkel kapcsolatos technológia, amelyek még izgalmasabb virtuális valóság élményt ígérnek a fogyasztók számára.

2. A vizuális hatás bár háromdimenziós, de nem olyan, mint a háromdimenziós filmek esetében

Az emberi szem fix látószöge általában 120 fok, amely moziban is a legjobb látószög a filmek megtekintésére.

Mi történik, ha Valami a látómezőn kívül jelenik meg? Ha felemeled a fejed, akkor láthatod a mennyezetet, vagy a cipőd, ha lenézel rá. Egyszerűen mondva,  csak a látómezőn belüli képnél tapasztalható 3D hatás, amellyel éppen szembenállsz.

Tehát a legnagyobb különbség, hogy a VR technológia teljes 3D panoráma magával ragadó élményt nyújt: egy 360 fokos horizontális mezőt, amelyet egy 360 fokos vertikális mező egészít ki. Ennek eredményeképpen a VR szemüveg giroszenzorja segítségével ha elforgatod a fejed, a jelenet valós időben frissül és szinkronizálódik, ahogy a látómező szöge változik. Ez nyújtja a „magával ragadó” élményt.

virtuális valóság
virtuális valóság

3. Magával ragad, fokozatosan pedig elfelejted, hogy mi virtuális és mi igazán a valóság

A magával ragadás szintje egy fontos tényező, amely meghatározza a VR eszköz minőségét. Elméletileg a teljesen magával ragadó esetében arról beszélünk, amikor a virtuális világ megkülönböztethetetlenné válik a való világtól. A technológiai fejlődés jelen állapotában ilyen szintű teljes magával ragadásról még mindig nem beszélhetünk. Ehhez nemcsak a vizuális és audio élményt kell bevonnunk, hanem a tapintást és még az illatokat is.

Gondolj vissza a legvalósághűbb álomra, amelyben valaha részed volt. Egy teljesen magával ragadó VR élmény hasonló módon működne.

AR (Augmented Reality, azaz kiterjesztett valóság)

A Pokemon Go a legtöbb olvasónak ismerősen hangzik, ám nem mindenki érti meg, hogyan is működik a kiterjesztett valóság. 

Az AR az Augmented Reality rövidítése, amely magyarul kiterjesztett valóságot jelent. Ez egy olyan technológia forma, amelyet arra terveztek, hogy javítson azon, amit az emberek a való világból érzékelnek, méghozzá számítógépes rendszerek által nyújtott információkon keresztül. A virtuális információt beülteti vissza a való világba, miközben számítógép által generált virtuális tárgyakkal, jelenetekkel egészíti ki a való világ környezetét. Az eredmény pedig a kiterjesztett valóság.

A kiterjesztett valóság fő jellemzői:

1. Interaktivitás valós időben

Ehhez felhasználja az eszköz kameráját, érzékelőit, valós idejű számításokat és illesztési technikákat. Felülbírálja a való világ környezetét és a virtuális tárgyakat ugyanabba a térbe és jelenetbe helyezi el.

2. Integrálja a való világot és a virtuális világ információit

Az AR technológiát általában egy sisak kijelző rendszer és egy regisztrációs rendszer kombinációjával valósítják meg. A VR technológia elmeríti a felhasználót egy virtuális világban, miközben a felhasználó smart hardvereket visel, ám az AR technológia csak virtuális elemeket ad a való világ környezetéhez, hogy fokozza (kiterjessze) a valóság érzékelését.

3. Virtuális objektumok kiegészítése vagy elhelyezése a háromdimenziós térben

Ezt egyszerű megérteni. Mielőtt a köztudatba került volna, az AR technológiát már széles körben használták a katonaságnál, orvosi kezeléseknél, az építészetben, az oktatásban, mérnöki célokra, filmekben, televízióban és szórakoztatóiparban stb.A VR és AR eszközök mindennap újszerű módon változtatják meg az életünket. Egy új és izgalmas világ vár ránk.

Ha nem tudod kivárni, és szeretnéd átélni a virtuális valóság nyújtotta lenyűgöző szórakozást és örömeket, akkor egy megengedhető árú VR szemüvegre lesz szükséged.

Jó szórakozást!

Gyakran ismételt kérdések

Mit takar pontosan a virtuális valóság kifejezés?

A virtuális valóság (VR) számítógépes technológiákra utal, amelyek egy szoftvert használnak valósághű képek, hangok és más érzékelések létrehozására, amelyek a valóságos környezet másai (vagy egy kitalált környezetet jelenítenek meg), miközben a felhasználó jelenlétét szimulálják ebben a virtuális környezetben, lehetővé téve, hogy a fogyasztó interakcióba lépjen ezzel a világgal és egyes megjelenített tárgyakkal, speciális képernyőt vagy projektort, illetve más eszközöket használva.

Milyen interakciós lehetőségek vannak a virtuális valóságban?

A virtuális valóság felszerelésekkel való interakciókat jelenleg három csoportba oszthatjuk: irányítás gesztusokkal (egy pár kesztyűt viselve a felhasználó saját keze is látható a virtuális valóságban), fej követése (ahogy a fogyasztó mozgatja a fejét, a látószög is valós időben változik), visszajelzés az érintésre (egy tartozék viselésével, amely a VR felszerelés része, valós időben szimulálható a fizikai érzés a VR jelenetben).

Miért nehezen magyarázható azoknak, akik fizikailag nem használnak virtuális valóságot?

Az emberek, akik fizikailag virtuális valóságot használnak, hihetetlenül nehéznek találják elmagyarázni, hogy mit élnek át. Páran kulcsszavakat használva próbálják ezt megtenni: interaktív, háromdimenziós és magával ragandó.


Nagy Emese

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.


Hasonló cikkek