Valaki azt mondta, hogy „építő kritika”? Remek, pont ez az, amire szükségem van – hogy valaki megmondja, hogyan végezzem a munkámat, mintha nem tudnám, hogyan végezzem el hibátlanul a munkámat. Nos, talán nem hibátlanul, de azt hiszem, tudom, mit csinálok, köszönöm szépen.
Sokan így reagálnak az építő kritika kifejezés hallatán. És van is benne valami, mivel a legtöbben nem szeretjük, ha valaki azt mondja nekünk, hogy hogyan csináltunk valamit rosszul, vagy hogyan tudnánk jobban csinálni. Szeretjük úgy érezni, hogy jók vagyunk azokban a dolgokban, amelyeket választunk, hacsak természetesen nem próbálunk ki valami újat. Bizonyos mértékig büszkék vagyunk arra, ahogyan különféle munkáinkat végezzük, és nem szeretjük, ha rámutatnak a hiányosságainkra.
Mielőtt túlságosan elmerülnénk benne, vessünk egy pillantást arra, hogy mi az építő kritika, és hogyan használhatjuk fel, hogy javítsunk a munkánkon a munkahelyünkön vagy bárhol, ahol csak akarjuk. Megtanuljuk, hogy az építő kritikát a javunkra fordíthatjuk.
Mindenekelőtt hasznos lenne megbizonyosodni arról, hogy jól megértettük-e, hogy mi az építő kritika.
Amikor meghalljuk a „kritika” szót, az elménk általában negatívan és ellenségesen gondolkodik – mintha az egyik személy a másik felett állna, és azt mondaná neki, hogy az, ahogyan valamit csinál, az teljesen rossz.
Ez azonban nem az építő kritika célja. Az építő kritika a visszajelzés hasznos módja, amely konkrét és megvalósítható javaslatokat ad. Ahelyett, hogy egy személy úgy viselkedne, mint egy menedzser, általános, nem specifikus tanácsokat adna a csapattagoknak, az építő kritika a cselekvésekre és a helyzetre vonatkozik. Megfelelően megadva konkrét és egyértelmű ajánlásokat ad arra vonatkozóan, hogyan lehet olyan változtatásokat és fejlesztéseket végrehajtani, amelyek egy adott helyzetben pozitívabb eredményhez vezetnek.
Ahogy azt imént olvastuk, az építő jellegű kritika segít valakinek valamilyen módon fejlődni. Nem negatív általánosításokról vagy panaszkodásról van szó, hanem konkrét, végrehajtható dolgokról van szó, azzal a szándékkal, hogy segíts valakinek javítani valamin, amit csinált, hogy a következő alkalommal kívánatosabb eredményeket érjen el.
Pontosan ebben az összefüggésben kell elfogadnia az építő kritikát. Célja, hogy segítsen a fejlődésben. Akit érdekel, hogy egyre jobb legyen a munkájában vagy mesterségében, örömmel fogadja.
Gondolj egy olyan alkalomra, amikor nagy győzelmet arattál a munkahelyeden, vagy tagja voltál egy olyan csapatnak, amelyik nagy győzelmet aratott. Milyen hihetetlen érzés! Most pedig gondoljon arra az esetre, amikor egy nagy projekt összeomlott és leégtél a munkahelyeden, vagy nem kaptál meg egy hatalmas új ügyfelet, vagy a csapatod rosszul játszott, és elveszítettetek egy nagy meccset – ez nem jó érzés.
Az a mód, ahogyan kezeled ezeket a veszteségeket és tanulsz belőlük, hogy jobbá válj és több „győzelmet” szerezz, éppen olyan, mintha építő kritikát kapnál. Tanulj abból, ami nem sikerült, hogy a dolgok gyakrabban sikerüljenek.
Most, hogy világos elképzelésünk van arról, hogy mi az építő kritika, nézzük meg az építő kritika kezelésének legjobb módjait.
Ha látod, hogy néhány kritika közeledik feléd, ismerd fel. Lásd, hogy mi fog történni, és mondd el magadnak, hogy nem fogsz reagálni.
A kulcs itt az, hogy megállíts mindenféle reakciót, amelyet az vált ki, amikor az agyad rájön, hogy mi fog történni. A kihívás az, hogy az első reakciónk általában nem jó, és nem akarunk erősen védekezőnek vagy dühösnek tűnni.
Annyira boldog vagyok, hogy teljes mértékben magamévá sikerült tennem a „ne vegyél semmit személyeskedésnek” mentalitást, és hiszek benne. Fontos észben tartani, hogy senki nem tesz veled valamit kifejezetten. Megosztják személyes tapasztalataikat és meglátásaikat abból, amit tanultak és láttak. Ettől nem lesz általánosan helyes, egyszerűen így tapasztalták. És mindannyiunknak különböző tapasztalatai vannak, amelyek minden nézőpontot egyedivé teszik. Ez nem rólad szól, hanem a helyzetről. Ne vedd magadra.
Ezt jó dolog megtenni, amikor az első negatív reakció megkörnyékez. Az építő jellegű kritikák fogadása egy módja annak, hogy segíts magadnak fejlődni. Ne feledd, hogy nem kell minden egyes javaslatot szóról szóra megemésztened és végrehajtanod. Vedd elő azokat a részeket, amelyekkel egyet tudsz érteni és használd őket, amikor legközelebb hasonló helyzet adódik. Így tanulunk és fejlődünk.
Az aktív hallgatás ebben az esetben nagyon fontos. Ügyelj arra, hogy teljes figyelmet fordíts a beszélő szavaira és testbeszédére. Próbáld meg teljesen megérteni, hogy valóban képes legyél a visszajelzések feldolgozására és felhasználására.
Nem könnyű hálásnak lenni, ha valaki azt mondja, hogyan csinálhattál volna valamit jobban.
Ha belegondolsz, valószínűleg a legjobbat akarják neked. Különben miért szánnának időt arra, hogy megosszák veled a meglátásaikat és az észrevételeiket? Ha nem törődnének veled, vagy ha nem érdekeltek volna, miért szánnának rád időt? Pontosan. Emlékezz erre, amikor köszönetet mondasz.
Tegyél fel tisztázó kérdéseket, hogy megbizonyosodj arról, hogy teljesen megértetted, amit ez a személy mondott neked. Győződj meg arról, hogy ugyanarra gondoltok-e. Ha nem szánsz időt arra, hogy kérdéseket tegyél fel a félreértések tisztázására, akkor hosszú távon ez a visszajelzés nem lesz nagy érték a számodra.
Most pedig vessünk egy pillantást arra, hogy az építő kritika hogyan segít nekünk a fejlődésben, hiszen mint tudjuk, ha a dolgok nem mentek jól és elemezni kedzjük, hogy miért nem mentek jól, segít kitalálni, hogy hogyan változtathatunk azon, amit tettünk, hogy legközelebb jobbak legyünk vagy jobb eredményeket érjünk el.
Az első módja annak, hogy építő kritikát használj a fejlődésedhez, ha elismered, hogy a visszajelzés mindig hasznos. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden visszajelzés hasznos a számodra. Ez csak azt jelenti, hogy hasznos.
Előfordulhat, hogy a kapott visszajelzések egy részével nem értesz egyet, és ez rendben van. A legfontosabb, hogy ne feledd, hogy mindig hasznos. Az adatok gyűjtése, áttekintése és mások meghallgatása segít abban, hogy a helyzeteket a sajátodtól eltérő szemszögből nézd.
És ha már itt tartunk…
Ha meghallgatsz valakit, aki építő jellegű kritikát adott neked, azzal egy másik nézőpontot kapsz. Túl sokszor csak a saját felfogásunkra alapozzuk, amit úgy gondolunk, hogy tennünk kellene. Nagyon is lehetséges, hogy olyan közel kerülünk valamihez, hogy nem igazán látjuk objektív megvilágításban.
A művészek tudják, hogy nagyon el tudnak merülni egy-egy projektben vagy festményben. Amikor végre tartanak egy kis szünetet, és megkérdezik valaki mástól, hogy mit gondol róla, sokszor rámutatnak olyan dolgokra, amelyeket a művész soha nem vett észre vagy nem gondolt rá. Ugyanez a koncepció érvényes itt is.
Ha valaki időt szán arra, hogy építő kritikát közöljön veled, az azt mutatja, hogy törődik veled, és úgy érzi, megérdemled. Nem szánnának rád az időt, ha nem gondolnánk, hogy ez számít, vagy hogy nem éri meg. Ezen érdemes gondolkodnod, amikor legközelebb a menedzsered tanácsot szeretne adni neked.
Ha hajlandó vagy valóban meghallgatni az építő jellegű kritikát, az nagyban segíthet a fejlődésedben. Sokféle esetre gondolok, amikor visszajelzést és építő kritikát kaptam.
Én így nézek rá: mindannyian ugyanabban a csapatban vagyunk (legyen szó tényleges csapatról vagy munkacsoportról), és ugyanazon cél érdekében próbálunk dolgozni. Mit tehetek jobban, ami segíthet nekünk, hogy csapatként közösen nyerjünk? Szeretem azt hinni, hogy elég jó vagyok abban, amit csinálok. Azt is tudom, hogy mindig lehetek még jobb. Segíts, hogy segítsek neked, ami mindkettőnknek segít.
Végül az építő kritika inspirálhat. Néha az a személy, aki visszajelzést ad, olyasmit lát meg benned, amit soha nem láttál magadról. Így lehet olyan értékes egy másik nézőpont. Ez hihetetlenül felnyithatja a szemet, és néha még „Aha!” pillanatokat is megélhetsz.
Megvizsgáltuk, mi az építő kritika, és hogyan fogadjuk el. Láttuk, hogy ha megengedjük magunknak, hogy meghallgassuk és elfogadjuk a visszajelzéseket, az hihetetlenül értékes lehet növekedésünk és fejlődésünk szempontjából. Az építő kritika segíthet abban, hogy egyre jobbak legyünk abban, amit csinálunk. Nem kevésbé fontos, hogy rájöttünk, hogyan kell bajnokként fogadni az építő kritikát.
Ne feledd, hogy a másoktól érkező visszajelzések kulcsfontosságúak növekedésünk szempontjából életünk számos területén. Használj fel az építő kritikát önmagad fejlesztéséhez.
Forrás: lifehack.org
Az építő kritika a visszajelzés hasznos módja, amely konkrét és megvalósítható javaslatokat ad. Megfelelően megadva konkrét és egyértelmű ajánlásokat ad arra vonatkozóan, hogyan lehet olyan változtatásokat és fejlesztéseket végrehajtani, amelyek egy adott helyzetben pozitívabb eredményhez vezetnek.
Az építő jellegű kritika elfogadása fontos, mert segít valakinek valamilyen módon fejlődni. A célja az, hogy segítsen javítani valamin, amit csináltál, hogy a következő alkalommal kívánatosabb eredményeket érjen el. Célja, hogy segítsen elmélyülni az adott területen és olyan változtatásokat végrehajtani, amelyek elősegítik a fejlődést.
A legtöbb ember nem szereti, ha valaki azt mondja nekik, hogy hogyan csinálták valamit rosszul vagy hogyan tudnának jobban csinálni. Az építő jellegű kritikát azonban sokan hasznosnak és konstruktívnak tartják, mivel segítséget nyújt a fejlődésben és arra ösztönzi az embereket, hogy egyre jobban teljesítsenek a munkájukban vagy mesterségükben.